In de huidige samenleving wordt steeds meer aandacht besteed aan het belang van een goede werk-privébalans. Werknemers streven naar een leven waarin werk en privé elkaar aanvullen zonder dat de grenzen te ver vervagen. Werkgevers zijn gebaat bij een gezonde en gemotiveerde werknemer die op de juiste plek zit.
Waarom is werk-privébalans belangrijk?
Een gezonde werk-privébalans draagt bij aan de mentale en fysieke gezondheid van werknemers. Stress, burn-out en een gebrek aan motivatie zijn vaak het gevolg van een disbalans tussen werk en privé. Anderzijds leidt een goede balans tot hogere productiviteit, tevredenheid en loyaliteit bij medewerkers. Het is dan ook in het belang van zowel werkgevers als werknemers om deze balans te bevorderen.
Met de opkomst van technologie en thuiswerken zijn de grenzen tussen werk en privé vager geworden. E-mails buiten werktijd, vergaderingen op ongebruikelijke uren en de constante beschikbaarheid via digitale middelen maken het lastiger om werk en privé gescheiden te houden. Dit vraagt om nieuwe strategieën en initiatieven van zowel werknemers als werkgevers.
Tips voor een betere werk-privébalans
- Stel duidelijke grenzen tussen werk en privé. Schakel bijvoorbeeld meldingen van werk-apps uit na werktijd.
- Plan tijd in voor ontspanning en hobby’s.
- Communiceer met je werkgever over je behoeften en uitdagingen.
- Werk gestructureerd en planmatig om efficiënter te werken en meer tijd over te houden.
- Durf grenzen te stellen voor jezelf en zeg ‘nee’ als je anders over jouw grens heen gaat.
- Durf om hulp te vragen. Je hoeft niet alles alleen te doen. Als je het gevoel hebt dat de werkdruk te hoog wordt, bespreek dan welke taken je kunt uitbesteden of delen met collega’s.
Omdat werkgevers ook gebaat zijn bij het verbeteren van de werk-privébalans van hun werknemers, hebben wij hier enkele tips op een rijtje gezet voor werkgevers om toe te passen:
- Zet flexibiliteit in ten aanzien van werkuren, parttime opties en het beperken van overuren.
- Thuiswerken ondersteunen. Als hybride werken van toepassing is kan de werkgever dit mogelijk maken met goede tools en ergonomische thuiswerkplekken.
- Respecteer de grenzen van de werknemer. Geen werkcommunicatie buiten werktijd en vakantie is vakantie.
- De werkgever kan meewerken om de gezondheid van werknemers te bevorderen door het aanbieden van wellnessprogramma’s, stressmanagement en toegang tot counselors.
- Probeer de werkdruk te verminderen. Stel realistische doelen die de werknemer ook daadwerkelijk ontspannen kan halen en draag zorg voor een eerlijke taakverdeling.
- Een goed beleid uitvoeren ten aanzien van ouderschapsverlof en flexibiliteit voor mantelzorgers.
- Communiceer open met werknemers. Pas regelmatige check-ins toe en luister naar de behoeften van jouw werknemers.
De Eisenhower matrix
We hebben vaak de neiging om te denken dat we het overgrote deel van onze dag bezig zijn met ‘belangrijke’ zaken. Echter blijkt dat als we onze ‘to do’s’ van de dag op een rij zetten, dat dit vaak niet zo is. Bijvoorbeeld doordat we de begrippen ‘urgent’ en ‘belangrijk’ nogal eens verwisselen met elkaar.
Hoe kijk jij terug op je werkdag van vandaag of gisteren: welke acties heb ik afgerond, waar was ik veel tijd mee bezig en wat staat er nu nog op je actielijstje?
De hamvraag is: zou je je dag weer zo indelen, of zou je op basis van de Eisenhower matrix toch andere keuzes maken?
Wat houdt de Eisenhower matrix in?
Dit schema stelt je eigenlijk twee vragen: ‘Hoe belangrijk is de taak?’ en ‘Hoe urgent is de taak?’. Nadat je deze vragen hebt beantwoord, kun je je taak in één van de vier kwadranten plaatsen.
- Doen (Ga er direct mee aan de slag)
In dit kwadrant passen urgente problemen of projecten met een harde deadline. Bijvoorbeeld een klant bellen dat je morgen niet kunt langskomen. - Plannen (Op je to-do lijst zetten)
Denk aan voorbereidingswerk, zoals een afspraak of een presentatie voorbereiden. Stel jezelf de vraag: als ik dit niet doe, brengt me dat op de lange termijn in de problemen? Is het antwoord bevestigend, dan hoort de taak in dit kwadrant thuis. We noemen dit kwadrant ook wel het kwaliteitskwadrant. Plan deze taken goed en besteed er voldoende tijd aan. Zo voorkom je dat belangrijke taken urgent worden. - Delegeer (Wie kan jou hierbij helpen?)
Bijvoorbeeld vragen die je krijgt die andere mensen ook kunnen beantwoorden. Zijn het kleine taken, dan kun je zelf snel doen. Zijn het grotere taken, vraag dan of iemand anders dit wil overnemen. - Elimineren (Vergeten, komt later)
Zoals het checken van je social media; doomscrollen. Als je je doelen wilt bereiken, is het zonde om je kostbare tijd hieraan te besteden.
Zoals je ziet kan de Eisenhower matrix je helpen structureren en prioriteren wat er echt belangrijk is zodat je voldoende tijd overhoudt in jouw werk.
Zoals je kunt lezen komt een goede werk-privébalans zowel de werkgever als werknemer ten goede. Het zorgt voor minder verzuim, meer tevredenheid onder werknemers en werkgevers en het draagt bij aan het werkgeluk van iedereen.