Wat doet een (meewerkend) Voorman?

Geplaatst op:
Geplaatst door: Daan van Dooren

Voormannen vind je in veel verschillende sectoren. Omdat wij als TDC Groep gespecialiseerd zijn in onder andere de bouwsector, verdiepen we ons vandaag in de functie van (meewerkend) Voorman in de bouw.

Wat doet een (meewerkend) Voorman?

Als Voorman geef je direct leiding aan de medewerkers op de bouwplaats waar je werkzaam bent. Je zorgt voor de dagelijkse uitvoering van specifieke bouwactiviteiten op de bouwplaats en je zal zelf ook mee werken. Dit laatste is het voornaamste verschil tussen een Voorman en een meewerkend Voorman.

Specifiek in de bouwsector betekent dit dat je de verantwoordelijk bent voor het plannen en uitvoeren van werkzaamheden binnen een project. Je stuurt één of meerdere teams aan en houdt nauw contact met de uitvoerders om de voortgang en kwaliteit van het project te waarborgen.

Taken van een Voorman

Als Voorman ben jij het aanspreekpunt voor al jouw teamleden, het management, en de klanten. Je zal tijdens iedere werkdag meerdere rollen vervullen. De rol van leider, planner, coördinator, en ga zo maar door. Hieronder vind je een selectie van belangrijke bijbehorende taken:

1. Leiding geven aan het team.
Je stuurt een team van vakspecialisten aan en zorgt ervoor dat zij hun taken correct uitvoeren.

2. Plannen en coördineren.
Je draagt zorg voor een soepele planning en het coördineren van de werkzaamheden op de bouwplaats, zodat alles volgens schema verloopt.

3. Toezicht houden op veiligheid.
Je ziet toe op de naleving van veiligheidsvoorschriften en draagt bij aan een veilige werkomgeving.

4. Kwaliteitscontrole.
Je draagt bij aan de kwaliteit van het geleverde werk om ervoor te zorgen dat het voldoet aan de vereiste normen en specificaties.

5. Communicatie.
Je onderhoudt nauw contact met zijn teamleden en de uitvoerder(s) om de voortgang van het project te bespreken en eventuele problemen op te lossen.

6. Rapportage.
Je koppelt terug aan uitvoeder en brengt deze op de hoogte van de lopende werkzaamheden, kwaliteit, teamleden en voortgang.

7. Administratieve taken en het oplossen van problemen.
Dit omvat administratieve taken zoals het bijhouden van werkuren, het bestellen van materialen en het controleren van facturen. Hoewel de laatste twee eigenlijk bij de uitvoerder liggen. Het bestellen van materialen kan de Voorman alleen doen in overleg met de uitvoerder, die namelijk het budget bewaard.

Je lost ook problemen op die zich voordoen tijdens de uitvoering van het bouwproject. Je zal bepaalde informatie doorspelen aan de uitvoerder zodat deze kan inspelen op noodzakelijke veranderingen.

8. Abstracte verantwoordelijkheden.

Tenslotte zal een goede Voorman zijn team weten te motiveren. Door een harde (of slimme) werker te zijn en door effectieve communicatie. Dit kan soms lastiger zijn dan het klinkt, ieder teamlid heeft zijn eigen manier van communiceren. De een zal bijvoorbeeld beter reageren op harde, directe kritiek dan de ander.

Eigenschappen en competenties

Bijbehorende eigenschappen en competenties van een goede Voorman zou je nu zelf ongeveer kunnen invullen:

Salaris

Salarissen zijn afhankelijk van het opleidingsniveau, werkervaring en de opdrachtgever. Als je nieuwsgierig bent kun je een kijkje nemen bij deze openstaande vacature.

Conclusie

Een goede Voorman zijn betekent veel meer dan het aansturen van teams. Het vereist een combinatie van leiderschapsvaardigheden, technische kennis, en het vermogen om effectief te communiceren en problemen te signaleren en op te lossen. Door jezelf voortdurend te ontwikkelen en te streven naar verbetering, kun je een effectieve en gerespecteerde Voorman worden.

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf wekelijks op de hoogte van onze nieuwste blogs!

Bekijk hier onder al onze vacatures!

Meer interessante artikelen

Geplaatst op:
Geplaatst op:

Op de hoogte blijven van de nieuwste vacatures?

Volg ons op social media en blijf op de hoogte!